zeer speciale One Tree Hill in Auckland

  • Wire

    Het was weer eens zover, U2 heeft zich voorgoed onsterfelijk gemaakt in Nieuw Zeeland en bij iedereen die de beelden zag op You Tube.

    Afgelopen donderdag tijdens hun eerste concert van de 360 Down Under Tour in Auckland (Nieuw Zeeland), werd One Tree Hill opgedragen aan de 29 mijnwerkers die eerder deze week omkwamen.

    Als je de reacties leest op YouTube hield niemand het droog tijdens het prachtige One Tree Hill en werd dan ook emotioneel gezongen door Bono.

    Wat mij diect opviel tijdens dit nummer en het bijzondere van dit nummer en dit optreden :

    1. One Tree Hill hoort bij Nieuw Zeeland en U2 speelt het telkens als ze optreden in NZ.

    2. De rode balonnen die worden opgelaten tijdens de woorden “…turned RED over One Tree Hill…( ”I see you again when the stars fall from the the sky and the moon has turned red over One Tree Hill…")

    3. Het publiek dat begint te juichen als ze Bono “One Tree Hill” horen zingen in het nummer…

    4. Maar vooral de gewijzigde tekst ivm de ramp met de mijnwerkwers :

    - “A sun so cruel it leaves no shadows” …(ipv A sun so bright it leaves no shadow)

    - “Only scars carved into the ground under the face of earth” ……(ipv “Only scars carved into stone on the face of earth”)

    - “Tears like a river to the sea” …..(ipv “we run to the river to the sea”)

    - “where workers pay with their heart and then bleed or it” ….. (ipv Where poets speak their heart then bleed for it

    5. Bono vraagt tussendoor om meer licht aan de lichtmanager Willy Williams in het Stadion… (“give me more light Willy”)

    6. de namen die gescrolld worden op het scherm van de mijnwerkers (er zit ook een Nederlandse naam bij “Koos”)

    De namen van alle mijnwerkers werden gescrolld op het grote scherm

    geniet : http://www.youtube.com/watch?v=2c1BLn7-bsY&feature=related

    Het werd tevens op het journaal besproken (zie http://www.youtube.com/watch?v=zH8rCCoxfdk)

    Wat vinden jullie ervan.

    Ik heb het al 50x of zo opnieuw bekeken en het is meer dan super.

    Ik heb Bono in 1993 mogen ontmoeten in Sydney,dag voor ZOO TV opnamen in Sydney.

    Groet,

  • Vin.

    Voor mij blijft het een bijzonder nummer en ik vind NZ ook een zeer bijzonder land. Ik had er graag bij willen zijn :)

    De Koos waar jij het over hebt is trouwens een Zuid Afrikaan.

  • wobbel

    En wat te denken van Scarlet!!!

  • Wire

    Scarlet… ! klopt… super nummer !

    Mijn mening : ik vond het jammer, ondanks geweldig dat ze dit speelden na bijna 30 jaar, dat hij het wat te snel zong.

    Er had makkelijk iets echt onvergetelijks van gemaakt kunnen worden met meer emotie.

    Langzamer gezongen was geweldig geweest…en het publiek spontaan zelf mee laten zingen.

    Hadden ze zeker gedaan als het nummer wat langer “getrokken” werd.

    Wat vinden jullie ?

    Groet.

  • wobbel

    Scarlet een tweede “40” laten worden tijdens het concert had zeker niet misstaan. Daar was ook de ambiance voor. Wellicht blijft dit nummer in de setlist en komen ze zelf tot die conclusie.

    De versie van Scarlet met die rapper vind ik persoonlijk beduidend minder . . .

    Groet,

    Wobbel

  • Vin.

    One Tree Hill hoort dan wel bij Nieuw Zeeland, ik was toch erg blij dat ik de geimproviseerde versie in Chicago heb gezien afgelopen week.

    Er werd erg enthousiast op gereageerd!!!